neděle 14. března 2021

Milosrdná vrána - Margaret Owen

Vydáno - Fragment

Počet stran - 408

Fie se připravuje na to, že se stane kapitánkou Vran: skupiny zabijáků a hrobníků, jimiž všichni jen opovrhují. Když přijde příkaz najít tělo šlechtice, cítí, že za svou práci konečně dostane pořádně zaplaceno. Jenže se ukáže, že korunní princ Jasimir svoji smrt nafingoval, čímž připravil Fie o peníze. Místo toho jí výměnou za ochranu dá nabídku, kterou nelze odmítnout. Je možné, že po letech utrpení a výsměchu se Vránám konečně blýská na lepší časy?


Milosrdná vrána je v zahraničí dost úspěšnou YA fantasy knihou, proto když se mi dostala do rukou a měla jsem možnost si ji přečíst ještě před vydáním, byla jsem nadšená. V dnešní pandemické době číst knihu, ve které řádí mor? Možná trošku zvrácené, ale mě to neskutečně lákalo.

Kniha má skvělý start, autorka Vás hned hodí do příběhu a akce a já si jen říkala, že tohle je přesně to, co mě baví. Jenže tohle tempo bohužel nebylo v celé knize. Hned ze začátku je čtenáři představeno fungování společnosti či kastovní systém. Vrány jsou vyvrhelem společnosti, ale i přes to je společnost potřebuje, protože jen Vrány jsou schopné odklízet oběti moru a samy se nenakazit. Tohle bylo morbidní a skvělé a považuji to za velkou silnou část příběhu. Ovšem fingovaná smrt prince s jeho dvojníkem kvůli převratu, no, to mi už tak skvělá myšlenka nepřišla. Čtenář tedy sleduje prapodivné spojenectví, které má za cíl svrhnout současnou královnu.

Postavy byly čtivé, ale bylo to s nimi trošku jako na houpačce, chvilku jsem jim opravdu fandila a chvilku jsem je neměla v oblibě, ale k srdci mi úplně nikdo z nich nepřirostl. Fie jako hlavní hrdinka byla fajn, neohrožená a občas měla pořádně prořízlou pusu. Ani Milosrdná vrána není ochuzena o milostnou linku, která je hned celkem jasná a nikoho asi extra nepřekvapí.

Milosrdnou vránu vnímám jako takové pomalejší fantasy. Nečekejte mraky akce, sem tam se něco stane, ale většinu času se postavy někam přesouvají a uznávám, že toho putování postav na mě bylo občas už trošku moc. Možná právě tohle mi bránilo se do příběhu víc vcítit a víc ho prožívat. Rozhodně některé pasáže v knize nebyly úplně nutné a kdyby je autorka proškrtala, přidalo by to příběhu na dynamice. Mou pozornost si drželo hlavně fungování společnosti a magický systém. Jinak je příběh trošku plochý a očekávala bych více propracovanosti. Respektive kniha je taková, že na začátku Vás chytne a pak to postupně skomírá, z toho pak najednou zas autorka vymyslí něco, co Vás v příběhu udrží, ale pak zase dlouho nic. Ve výsledku to není špatný příběh, je to taková pomalejší nenáročná YA fantasy knížka, při které si oddechnete, ale pravděpodobně ji nebudete mít na poličce těch nejlepších knih.

Dlouho jsem přemýšlela, jak Milosrdnou vránu hodnotit, ale nakonec jsem se rozhodla pro 3,5* z 5*.

Pokud si chcete Milosrdnou vránu přečíst, tak vychází 23.03.2021 a objednat si ji už můžete ZDE. Děkuji Humbooku za možnost si Milosrdnou vránu přečíst ještě před vydáním.





Žádné komentáře:

Okomentovat

Aletta, má dcera - Ellen Keithová

Počet stran - 416 Vydáno - Beta  Aletta, má dcera je strhující román odehrávající se během druhé světové války. Je to příběh ženy, která nab...