čtvrtek 26. října 2023

Elena to ví - Claudia Piñeiro

Počet stran - 216

Vydáno - Beta

Rita byla nalezena oběšená ve zvonici kostela. Toho dne pršelo. Případ byl uzavřen jako sebevražda, ale její matka se s tím nemůže smířit. Elena, s Parkinsonovou chorobou v pokročilém stadiu, se vydává na obtížnou cestu pátrání po pravdě a hledání viníka. Do kostela by Rita šla jen v případě, že by se něčeho bála víc než blesků, opakuje na policii. Ritě kdysi táta řekl, že kostel je jako místní hromosvod, a ona se k němu od té doby za deště nikdy nepřiblížila. U policie a justice se Elena setkává jen s alibismem. Případ byl přece uzavřen, byla to sebevražda. Elenin stav se zhoršuje, plete si slova, zapomíná, ale tu a tam se zničehonic rozpomene na věci, které by mohly pomoct vyšetřování.


Elena to ví je útlá knížka, která čtenáře přitáhne už svou obálkou, která je krásná a originální. Popravdě, když jsem knihu otevřela, ani zdaleka jsem netušila, jak silné a chytlavé čtení mě čeká. Pojďme si knihu tedy trošku přiblížit.

Hlavní postavou je Elena, dáma v letech, které nedávno zemřela dcera Rita, o které se dozvěděla, že spáchala sebevraždu. Rita byla nalezena oběšená ve zvonici kostela. Pro Elenu to byla velká rána, nechápe, proč by její dcera něco takového spáchala a ještě na takovém místě. Nedá jí to spát a má pocit, že policie by celý případ měla vyšetřovat jako vraždu a ne jako sebevraždu. Rozhodne se tedy pátrat na vlastní pěst. Jenže celou situaci komplikuje její vážná nemoc, Parkinsonova choroba, která je v pokročilém stádiu a která Eleně znemožňuje běžný život.

Musím uznat, že mě kniha překvapila a nečekala jsem tak těžké a smutné čtení. Příběh se dotýká mnohých témat, vztahu matky s dcerou, stárnutí nebo ztráty blízké osoby. Celá kniha je protkaná popisem zhoršující se kvality života, kterou Elena trpí. Popisuje, jak bez tabletek není schopná pohybu a tudíž všední záležitosti se stávají překážkami, které ji stojí neskutečnou námahu.

Elena to ví rozhodně není veselé čtení a je nutné s tím počítat. Zároveň je to však kniha, která se vás dokáže hluboce dotknout, vyvolat emoce a nad některými věcmi se zamyslet. Musím říct, že mě velmi překvapila poslední třetina knihy a vůbec mě nenapadlo, že se kniha bude ubírat tímto směrem a čtenář dostane takové rozuzlení.

Popravdě, Elena to ví mi vzala dech. Čtení jsem si užívala, do příběhu jsem se opravdu ponořila a vlastně mě mrzelo, že příběh nebyl delší. Nemám knize absolutně co vytknout a mohu říct, že tato knižní jednohubka je jeden z nejlepších kousků, které se mi dostaly letos do rukou.

Za knihu posílám obrovské díky nakladatelství Beta a knihu Elena to ví zakoupíte ZDE.

HODNOCENÍ - 5 * z 5 *.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Aletta, má dcera - Ellen Keithová

Počet stran - 416 Vydáno - Beta  Aletta, má dcera je strhující román odehrávající se během druhé světové války. Je to příběh ženy, která nab...