neděle 1. března 2020

Chirurg - Petra Dvořáková

Vydáno - Host
Počet stran - 352

Před sebou neutečeš! "Nedokážu být ani rovnej, ani křivej. Můj život se rozlomil vejpůl a já už nečekám žádný pevný lano, který mě bude jistit," přemítá MUDr. Hynek Grábl, chirurg v příhraniční nemocnici, který už ani nedoufá, že by se jeho život ještě někdy mohl vyvíjet příznivěji. Kariéra špičkového odborníka na pražské klinice předčasně skončila kvůli jednomu karambolu s alkoholem a následky teď musí nést nejen on, ale i jeho věčně nespokojená žena a dospívající děti. Životní ani finanční účetnictví nevykazují příznivou bilanci a na horizontu zítřka se objevují všechny symptomy krize středního věku. Gráblova snaha nalézt východisko se však podobá spíš jízdě na horské dráze a často končí kocovinou. Pomůže mu milovaná profese, milenka nebo nová šance vrátit se k zajímavé operativě a kariérně růst? Na operačním sále i mimo něj se občas dá jen těžko poznat, kdo jakou hru hraje, kdo je vítěz a kdo poražený a kam povede další cesta. Hynkovi G. často nezbývá než věřit, že se nepotopí na úplné dno.


Petra Dvořáková je známá česká autorka, která si svoje čtenáře získala asi nejvíce knihou Dědina, ze které byli všichni nadšení. No, všichni kromě mě. Já Dědinu absolutně protrpěla a říkala jsem si, jestli si vůbec od autorky ještě někdy něco přečtu. Pak ale vyšel Chirurg, který mě celkem nalákal.

Chirurg vypráví o Hynkovi Gráblovi, který pracuje v nemocnici, má manželku a dvě děti. S manželkou se jejich vztah dostal do jakéhosi stereotypu a se svým synem si absolutně nerozumí. Hynek se také potýká s problémy s alkoholem a má problém odolat mladé, pěkné sestřičce. Sledujeme jeho běžný život a vztahy s kolegy, pacienty a rodinou.

Musím přiznat, že ze začátku mě kniha vůbec nechytla. Moc mě nebavil styl psaní autorky a tak nějak mi přišlo, že se v příběhu nic extra neděje. To se ale postupně začalo měnit a cca ve třetině knihy mě příběh opravdu chytnul, že jsem ho přečetla na jeden zátah.

Hynek teda pro mě nebyl úplně sympatický hlavní hrdina, ale vlastně jsem jeho některé kroky postupně trošku chápala. Ovšem někdy jsem ho zase nechápala vůbec. Ze začátku na mě působil jako takový ukřivděný ňouma s krizí středního věku.

Nečekejte knihu s nějakými velkými zvraty, příběh příjemně plyne, ale zároveň si nemyslím, že je nějak nabitý akcí. Autorka spíš dává důraz na postavy a jejich osudy. Na druhou stranu autorka umí postavy tak skvěle vylíčit, že Vám to vlastně ani tolik nepřijde.

Chirurg se mi opravdu líbil, ale stále to pro mě není knížka, ze které bych byla opravdu nadšená a neměla jedinou výtku. Styl psaní autorky je pro mě trošku oříšek, ale jak je vidět, buď si na to zvykám anebo autorka píše stále lépe. O to víc se těším na novinku Petry Dvořákové Vrány, kterou mám v plánu si v blízké době přečíst a doufám, že z ní budu nadšená ještě víc.

HODNOCENÍ - 4* z 5*.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Aletta, má dcera - Ellen Keithová

Počet stran - 416 Vydáno - Beta  Aletta, má dcera je strhující román odehrávající se během druhé světové války. Je to příběh ženy, která nab...