neděle 27. ledna 2019

Tma - Jozef Karika

Vydáno - Argo
Počet stran - 204

Televizní scenárista přijíždí na osamělou horskou chatu v pohoří Malá Fatra, kde si chce oddychnout od hektické práce a napětí v manželském vztahu, ale i vychutnat si poklidnou zimní atmosféru. Pak se však stane cosi nečekaného a jeho ozdravný pobyt se změní v děsivou noční můru. Přestože dveře nikdo nezamkl, chata se mu stane vězením a on v ní svede zoufalý boj o přežití.

Jozef Karika, slovenský spisovatel, který má na svém kontě již několik hororů. Jedna skupina čtenářů ho miluje, druhá nikoliv. Já jsem od autora četla Strach, který se mi líbil, i když pár výhrad jsem k němu měla. Tma měla být údajně ještě lepší a já se o tom rozhodla přesvědčit.

Ve Tmě se táhne taková ta klasická Karikovská ponurá atmosféra. A musím říct, že to mě vlastně baví. Kniha začíná tím, že scénárista, který není šťastný ve svém manželství, odjíždí na chatu. Na chatu, kam jezdíval už jako malé dítě, na samotu, do hor. V chatě se mu ale přihodí něco, čím se odstartuje doslova boj o přežití.

I v této knize se opakují oblíbené Karikovy motivy, hory, příroda, prostředí Slovenska. V knize není mnoho postav a i přesto má kniha děj, který pozvolna plyne a není nijak nudný. Zároveň se mi líbí, že o hlavním hrdinovi se dozvídáme čím dál více až v průběhu knihy a na konci to doslova graduje. Můžeme říct, že Karika pracuje s motivem tzv. nespolehlivého vypravěče, protože opravdu chvilkami čtenář neví, co vypravěči lze věřit a nebo ne. Líbilo se mi, jak je v knize vylíčeno zoufalství, nezmoc, ale zároveň ohromná touha žít hlavního hrdiny.

I tak měla kniha pár slabších míst. Jedním z nich byl pro mě bohuže konec. Nemůžu si pomoct, ale už u Strachu jsem měla s koncem problém a ve Tmě se tento můj pocit opakuje. Na to, jakou atmosféru má celý příběh, na konci se tato atmosféra pro mě ztratila. A další můj problém byla chvilkami překombinovanost příběhu. Podle mě hlavní hrdina prostě nemohl ustát vše, co v knize zvládal.

Ve výsledku pro mě Tma byla příjemnou knihou, zvlášť do těchto zimních, mrazivých a zasněžených dní. Tohle období příběhu za mě dodalo atmosféru. Karika sice pro mě není králem hororu, jak je mnohými nazýván, ale píše příjemné, ponuré příběhy, u kterých sice nejsem vyloženě vystrašená ale nepříjemná atmosféra rozhodně nechybí. Určitě se chystám i na další autorovy knihy a jsem zvědavá, čím mě autor ještě překvapí.

HODNOCENÍ - 4* z 5.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Aletta, má dcera - Ellen Keithová

Počet stran - 416 Vydáno - Beta  Aletta, má dcera je strhující román odehrávající se během druhé světové války. Je to příběh ženy, která nab...