neděle 8. července 2018

Bez šance - Neal Shusterman

Nakladatelství - Knižní klub
Počet stran - 301

Smrtka pro mě byla parádní kniha a proto, když jsem měla možnost si přečíst další knihu od Neala Shustermana, nemohla jsem odmítnout. Je kniha Bez šance takový trhák jako Smrtka?

V knize Bez šance se ocitáme v dystopickém světě, který je po druhé občanské válce a kde platí nová pravidla. Každé dítě má právo na život od narození do 13 let. Od 13 do 18 let totiž dítěti hrozí rozpojení, na které ho můžou rodiče poslat. Rozpojení znamená, že dítě je posláno do sběrného tábora, kde je jeho tělo rozebráno na orgány a ty jsou dány lidem, kteří je potřebují. Taže svým způsobem žijí dál, jen po částech a v různých lidech. Na rozpojení jsou posíláni především ti, kteří rodičům hodně vzdorují nebo sirotci či problémové děti. Příběh má tři hlavní postavy. Risu, která je sirotek a je poslána ve 13 letech na rozpojení státem aby uvolnila místo dalším dětem. Connora, kterému je 16 a na rozpojení ho poslali rodiče. A poslední je Lev, který má dalších 10 sourozenců a k rozpojení je odmalička vychováván. Ačkoliv má každý z hrdinů jiný osud, spojuje je jedno, touha žít. A proto vymyslí plán, budou se do 18 let skrývat aby rozpojení unikli. Podaří se jim ale tenhle nelehký úkol?


Neal Shusterman nás zase vtáhne do skvělého světa s nemilosrdnými pravidly. Vše je skvěle popsáno, vysvětleno. Svět není nijak složitý a přes to čtenáře baví.

Příběh je vyprávěn z pohledu hlavních či vedlejších hrdinů. A to byl asi můj problém. Na můj vkus tam bylo mnohdy postav moc a měla jsem tendnce se v příběhu lehce ztrácet. Navíc mě hrozně štval Lev, to byla postava, kterou jsem už od začátku neměla ráda a nic se a tom nezměnilo ani v průběhu knihy.

Začátek knihy se mi moc líbil a kniha se prakticky četla sama, uprostřed knihy ale přišlo jakési hluché místo, kdy mě kniha prostě nebavila a chtěla jsem ji odložit. Prostě mi to přišlo to samé pořád dokola. Rozhodla jsem se ale vydržet knihu dočíst. A dobře jsem udělala. Ten konec totiž stál za to. I když nebyl nějak překvapivý a dal se odhanout, bylo to pěkné zakončení. Ačkoliv Bez šance je pouze první díl, příběh je ukončen, takže se nemusíte bát otevřeného konce. Další díly v češtině bohužel nebyly vydány.

Pokud jste ještě nečetli žádnou knihu od autora, určitě doporučuji přečíst prvně Bez šance a potom Smrtku. Smrtka je totiž o pár levelů výše. Já knihy bohužel četla v opačném pořadí, možná proto jsem byla lehc zklamaná.

Bez šance je dobrá dystopie s dobrým příběhem. Není to ale kniha, ze které bych přímo jásala a měla nutkání ji co nejdříve číst znovu. I tak je to ale svižný příběh plný akce a s pár nečekanými zvraty. Jak to bylo už u Smrtky, i tenhle příběh se bude líbit mladším i dospělým čtenářům. Neal prostě umí ten svět podat velice poutavě.

HODNOCENÍ - 4 * z 5.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Aletta, má dcera - Ellen Keithová

Počet stran - 416 Vydáno - Beta  Aletta, má dcera je strhující román odehrávající se během druhé světové války. Je to příběh ženy, která nab...