úterý 28. dubna 2020

Dolanův cadillac - Stephen King

Vydáno - Beta
Počet stran - 392

Z odpadu umyvadla v koupelně vykoukne prst a zaútočí. Zuby na klíček z obchodu se suvenýry se promění v krvežíznivého dravce. Dálnice v Nevadské poušti pohřbí luxusní cadillac i s jeho majitelem. Americká letiště terorizuje upír s pilotním průkazem a špičky tenisek vykukující zpod dveří kabinky na toaletě neznamenají, že nohy v nich patří živému člověku. A Janis Joplin by na vás už dávno neměla promlouvat z reálu, tím méně vám proslulým chraplákem nabízet účast na koncertě pekelně dobré kapely...


Dolanův cadillac je soubor první poloviny povídek, které vyšly v zahraničí jako Nightmares and Dreamscapes. Druhá část povídek je u nás známá jako Pátá čtvrtina. Zase musím pochválit vzhled obálky, protože po přečtení knihy zjistíte, že je opravdu propracovaná a má svůj důvod.

Já osobně jsem velkým fanouškem povídek. Na někoho jsou příliš krátké a nemá je rád, ale mně přijde, že zde je poznat, jestli autor dokáže čtenáře napínat i na menším počtu stránek. A Dolanův cadillac pro mě rozhodně nebyl zklamání. Velmi mě nadchl už samotný úvod knihy od autora, kde King vypráví tomu, jak věřil, že vlak může vykolejit díky minci na kolejích, jak žijí obrovští krokodýli v potrubí a hlavně klade důraz na to, že je důležité věřit, ať už na duchy nebo cokoliv jiného. Tento úvod je opravdu velmi povedený a čtenáře dokonale naladí na povídkovou jízdu, která následuje v zápětí.

Povídkovou část otevírá Dolanův cadillac, který vypráví o učiteli, který chce pomstít smrt manželky, která byla zabita. Slyší hlasy a touží po pomstě, kombinace, která Vám zaručí skvělou jízdu. Další skvělá povídka je Nechte dítek jíti ke mně , kde stárnoucí učitelka uslyší od žáka tajemnou větu "Zítra se stane něco zlého." A opravdu tomu tak bude. Co se stane, Vám určitě neprozradím, ale mohu Vám říct, že ten konec jsem rozdýchávala hodně dlouho a tato povídka se mi líbila úplně nejvíc z celé knihy. I fanoušci upírské tématiky si přijdou na své a to v povídce Pilot, kde nebude chybět pořádná dávka krve. Další špičkovou povídkou je rozhodně Prst. Představte si, že ve výlevce najdete prst, který neustále škrábe a dokonce roste. Zde si King dal opravdu záležet a celá absurdní situace je naprosto skvěle vylíčena. Další velmi povedenou povídkou jsou Zuby, o strašidelných cvakajících zubech, se kterými není radno si zahrávat. Pokud vyhledáváte duchařiny, oblíbíte si povídku Tenisky, která je také velmi vydařená. A knihu uzavírá povídka Víte, že tam mají pekelně dobrou kapelu? Zde si přijdou na své všichni, kdo mají rádi hudbu a pořádně divoké povídky.

Nebudu lhát, že mě všechny povídky nadchly, to určitě ne, pro mě byly slabší povídky například Konec celé patálie a Věnování a Přerůstá vás, to byly za mě takové průměrné povídky, které mi příliš neučarovaly.

V závěru na čtenáře čeká komentář Stephena Kinga k jednotlivým povídkám, který se podle mě také velmi povedl a čtenář se zase dozvěděl něco zajímavého, co umocnilo zážitek z povídek.

Dolanův cadillac pro mě bylo hodně vydařené čtení, které jsem si opravdu užila. Povídky se mi četly opravdu rychle a lehce a vlastně skoro každá mě něčím zaujala. U mnohých jsem měla husí kůži, nad mnohými jsem více přemýšlela, ale v závěru to pro mě byl skvělý čtenářský zážitek. King zde dokazuje, že čtenáře umí vyděsit i na pár stránkách a potvrzuje to, že je mistrem ve svém oboru.

Za knihu moc děkuji nakladatelství Beta a Dolanův cadillac zakoupíte ZDE.

HODNOCENÍ - 4 * z 5 *.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Aletta, má dcera - Ellen Keithová

Počet stran - 416 Vydáno - Beta  Aletta, má dcera je strhující román odehrávající se během druhé světové války. Je to příběh ženy, která nab...